14:49
.

Методичні рекомендації щодо

організації змішаного навчання

в освітніх закладах Бахмутського району

 

         Для якісної організації освітнього процесу у закладах освіти  з 01 вересня 2020 року керівник  та адміністрація освітнього закладу розробляє  модель змішаного навчання для свого закладу, враховуючи  епідеміологічну ситуацію за рівнями Державної комісії з питань техногенно-екологічної  безпеки у надзвичайних ситуаціях.          Державна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій за результатом оцінювання епідемічних показників у регіоні встановлює   один   із рівнів епідемічної небезпеки поширення COVID-19 – “зелений”, “жовтий”, “помаранчевий” або “червоний”. На території регіону, на якій установлено «зелений» та «жовтий»  рівень епідемічної небезпеки, забороняється: проведення масових заходів за участю більше однієї особи на 5 кв. метрів площі будівлі або території. На території регіонів із «помаранчевим» рівнем небезпеки заборонено відвідувати заклади освіти здобувачами в групах більш ніж 20 осіб, крім закладів дошкільної та загальної середньої освіти. На території регіонів із червоним” рівнем небезпеки здобувачам освіти заборонено відвідувати заклади освіти.

         Тому, пропонуємо вам основні  кроки  щодо створення моделі змішаного навчання:

  1. Розробити варіанти розкладів уроків за різними моделями навчання

(очне, змішане та дистанційне).

         2. Спрогнозувати розподіл  учнів  на групи при змішаному навчанні.

         3. Розробити перспективний план для кожного класу з визначенням консультативних днів для учнів.

4. Організувати  навчання учнів  за часом (початкова, середня та старша ланки).

5. Розробити маршрути для учнів на перервах.

6. Зробити розмітки у вестибюлях.

7. Спланувати розсадку учнів  у класі та час прийому їжі у їдальні.

 

        Пропонуємо розглянути моделі змішаного навчання для розроблення своєї моделі закладу.

                                                                                                                      МОДЕЛІ

змішаного навчання в школі

         Наш світ інтенсивно розвивається, тож основна місія школи – допомогти розкрити та розвинути здібності, таланти і можливості кожної дитини. Ці вміння знадобиться дітям для швидкої адаптації до будь-яких змін та допоможуть вирішувати найскладніші завдання. Окрім того, гнучке мислення сприятиме майбутній самореалізації школярів у високотехнологічному середовищі. Для цього необхідно поєднувати традиційні форми навчання з найновітнішими інформаційними технологіями. 

         Для роботи в умовах карантину найкраще підійде формат змішаного навчання (blended learning). Воно дозволило б вирішити проблему якості освіти та значно скоротити ризики для вразливих категорій. Ми вже розповідали вам про суть нової освітньої системи. Розберімося тепер з тим, які існують моделі змішаного навчання.

1. Ротація станцій (зміна робочих зон) 

https://naurok.com.ua/uploads/blog-2020/stationrotation%20%281%29.jpg

Кому підходить? Ця модель чудово працює як у молодших, так і у середніх класах. 

Суть. Педагог об'єднує учнів у три команди за зонами навчальної діяльності: 

  • перша – робота з учителем; 
  • друга – проєктна робота у групах;
  • третя – онлайн-навчання. 

Протягом уроку учні переміщуються між станціями (зонами) так, щоби побувати на кожній із них. 

Наприклад, перша група під керівництвом учителя опрацьовує теоретичний матеріал, друга – у форматі дискусії виконує завдання проєкту, третя – працює на освітніх онлайн-ресурсах. Іноді додається четверта станція – індивідуальна самостійна робота. 

А що робити, якщо для створення трьох навчальних зон не вистачає простору? У такому випадку педагог створює дві станції: робота з учителем та онлайн-навчання. 

2. Ротація лабораторій (зміна класів)

https://naurok.com.ua/uploads/blog-2020/labrotation%20%282%29.jpg

Кому підходить? Модель підходить учням будь-якого віку та класу.

Суть. Модель схожа на ротацію станцій, але менш ефективна, бо не містить обов'язкову проєктну роботу. 

Частина занять проходить у звичайних класах, а на одному з уроків діти переходять у комп'ютерний клас, де індивідуально працюють в онлайн-форматі для поглиблення чи закріплення отриманих знань. 

Як часто потрібно проводити заняття в комп'ютерному класі? Учитель може організувати ротацію лабораторій на кожному четвертому-п'ятому занятті з теми.

3. Перевернутий клас (flipped classroom) 

https://naurok.com.ua/uploads/blog-2020/flippedclassroom%20%281%29.jpg

Кому підходить? Модель підходить для школярів будь-кого віку.

Суть. Це найпростіша для реалізації модель, яка поєднує навчання вдома та у школі. Удома школярі в онлайн-форматі опрацьовують новий теоретичний матеріал: дивляться відеолекції, читають статті тощо. 

А як організовується робота у школі? Учні закріплюють вивчене чи актуалізують отримані знання. Педагог проводить групові заняття чи семінари, допомагає виконувати практичні роботи/проєкти, пояснює складні завдання тощо.

Використання різноманітних онлайн та офлайн-ресурсів дає можливість одразу перевірити розуміння матеріалу учнями. Така модель допомагає скоригувати сценарій заняття, якщо діти не повністю засвоїли матеріал.

4. Гнучка модель (індивідуальна ротація)

https://naurok.com.ua/uploads/blog-2020/individualrotation%20%281%29.jpg

Кому підходить? Учням середніх та старших класів.

Суть. Зазвичай для занять за індивідуальним планом використовуються великі приміщення (бібліотека, актовий зал тощо), де у кожного учня буде робоче місце. По периметру цього простору  розміщуються зони для роботи в малих групах, для дискусії або для виконання лабораторних. Головне – школярі мають вільно переміщатися та утворювати групи з урахуванням навчальних потреб. 

Основна ідея гнучкої моделі – дитина вчиться виробляти для навчання гнучкий графік. 

УВАГА! Для будь-якої із наведених моделей навчання у кожної дитини (або у пари дітей) має бути телефон, планшет чи ноутбук із доступом до інтернету. Це пов'язано з тим, що змішане навчання має обов'язково містити елементи онлайн-освіти. 

Запропоновані нами стандартні моделі змішаного навчання можна комбінувати та модифікувати, спираючися на здібності ваших вихованців і технічні можливості класу.

Різні джерела пропонують власні секрети успіху: як краще розподілити матеріал, інструктувати учнів, налагоджувати особистий контакт залежно від конкретного спрямування курсу тощо. Спільним є те, що вдала модель змішаного навчання має відповідати конкретним цілям та потребам. Наприклад, ми вже побачили, що системи змішаного навчання у старшій, середній та молодшій школах відмінні одна від одної.

 

Підсумуємо переваги та недоліки різних моделей змішаного навчання.

Модель

Переваги

Виклики для впровадження

Ротація за станціями

Учні не обов'язково повинні мати доступ до інтернету та електронного пристрою вдома.

 

Класна кімната повинна бути достатньо просторою для роботи різних груп.

Усі моделі потребують структури, відмінної від традиційної системи навчання.

 

Ротація за лабораторіями

Якщо учні працюють по групах, навчальний заклад може мати лише ту кількість пристроїв, яка потрібна для роботи групи.


 

Вчитель

може інструктувати весь клас разом, якщо ротація відбувається для всіх одночасно.

Потрібна окрема кімната, обладнана комп'ютерами чи іншими електронними пристроями для всієї кількості учнів чи їх частини.

Вчитель повинен мати навички роботи з електронними пристроями.


 

Структура матеріалу предмету  у системі змішаного навчання повинна відповідати структурі способу роботи над матеріалом.

 

Індивідуальна ротація

Учні мають індивідуальний графік роботи, створений спеціально під їх потреби.

Модель передбачає наявність електронних пристроїв для всіх учнів водночас.


 

Для деяких учнів жорсткий графік не зручний і дає погані результати.

Модель змішаного навчання повинна відповідати віку учнів і потребам конкретного класу

Перевернутий клас

Можливість працювати у класі над практичними завданнями та проблемами.

Краще засвоєння теорії завдяки перегляду матеріалів у зручному для учнів ритмі поза класом.

Усі учні потребують доступу до обладнання та інтернету поза класом.

 

Гнучка модель

Високий рівень автономії учнів та гнучкий графік пристосовуються до особистих потреб учнів.

Потребує навичок самоорганізації та дисципліни від учнів.

 

Модель самостійного змішування

Навчальний заклад не потребує додаткових приміщень для поглиблених занять чи матеріалів для учнів.

Потребує навичок самоорганізації та дисципліни від учнів.

 

 

Поглиблена віртуальна модель

Високий рівень автономії учнів та гнучкий графік, пристосовані під особисті потреби учнів.

Усі учні потребують доступу до обладнання та інтернету поза класом.

 

 

Обрати модель, зручну для вас — це створити чернетку структури предмету. Змішане навчання ефективне завдяки цілковитій пристосованості до конкретних умов, матеріалу і навіть потреб конкретного класу.

        

Переглядів: 173 | Додав: osvita-artray | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar